Rok vzniku: | 1880 |
Nadmorská výška: | 900 m |
Počet obyvateľov: | 887 |
Vzdialenosť od obce Štrba: 4 km
Osada Tatranská Štrba vznikla v chotári a na území obce Štrba (známa len pod označením Štrba-stanica). Bezprostredným podnetom pre jej vznik bola stavba Košicko-bohumínskej železnice a stanice Hochwald v r. 1880, ktorú neskôr premenovali na Štrbu (pozn.. bola to pekná hrazdená stavba, ktorá stála na opačnej strana ako dnešná stanica a ponad trať viedol viadukt).
Dnešnú budovu železničnej stanice postavili v 30-tych rokoch. Do roku 1969 turistov zo Štrby a Tatranskej Štrby na Štrbské Pleso vozili autobusy. V r. 1969 pri príležitosti blížiacich sa MS v lyžovaní postavila švajčiarska firma novú ozubnicovú železnicu.
Tatranská Štrba pôvodne vznikla ako dopravný uzol. Rozvoj turistického ruchu si však vyžiadal ďalšiu výstavbu a rozvoj služieb. Od r. 1960 došlo k územnej reorganizácii a Tatranská Štrba sa stala súčasťou obce Štrba (predtým bola súčasťou mesta Vysoké Tatry). V zozname obcí k 1. 7. 1960 sa prvýkrát uvádza, že obec Štrba je vytvorená z dvoch častí, a to Štrba a miestná časť Tatranská Štrba.
Tatranská Štrba sa v počiatkoch rozvíjala ako rekreačná osada. Neskôr sa skvalitnila sieť komunikácii, vrátane preloženia cesty E 18. Svoj najväčší rozvoj zaznamenala až počas MS v lyžovaní v roku 1970. Vtedy bola obnovená zubačka, benzínová pumpa a bolo vybudované sídlisko Lieskovec, autocamping. V súčasnosti je Tatranská Štrba moderná časť obce s vybudovanou infraštruktúrou a rozvíjajúcou sa výstavbou. V tesnej blízkosti Tatranskej Štrby sa nachádza chatová lokalita Lieskovec – Pálenica.
Od 6.7.2020 do 31.5.2021 bude trvať na celej trati, v úseku Štrba-Tatranský Lieskovec-Štrbské Pleso nepretržitá výluka z dôvodu rekonštrukcie a modernizácie trate. Miesto vozňov budú premávať autobusy podľa tradičného rozpisu ZSSK.
V rámci prác je do mája 2021 uzavretý i modro-značený turistický chodník, ktorý vedie vedľa trate.
Informácie o výluke nájdete TU!
Informácie o modernizácií trate nájdete TU!